Resultaat actie Plastic PeukMeuk

Gepubliceerd op 5 juli 2023 om 11:55

In Veghel 2585 peuken opgeruimd voor campagne Plastic PeukMeuk
Afgelopen zaterdag 1 juli 2023 werd in Veghel de zwerfafval-campagne Plastic PeukMeuk gehouden. Evenals tientallen andere gemeentes is hiermee aandacht gevraagd voor deze plasticvervuiling. In 5 opruimgebieden zijn in totaal 2585 peuken geraapt. 3 mensen waren actief in groepsverband, zoals ze maandelijks in De Leest actief zijn. Daarnaast waren vorige week al ruim 800 peuken verzameld op het Industrieterrein De Dubbelen en op deze zaterdag bij een inzamelpunt afgegeven.

Meer dan 600.000 peuken verzameld
Landelijk hebben duizenden vrijwilligers de handen uit de mouwen gestoken. Hierdoor zijn er dit jaar meer dan 600.000 van de straat en uit de natuur verwijderd. Het Peukenmeisje (Bernadette Hakken) is weer tevreden dat er weer meer bewustwording gecreëerd is.

Kunstwerk het Peukenbos
Om meer aandacht te vragen voor dit blijvende zwerfafval probleem worden veel van de verzamelde peuken verwerkt in een kunstwerk. Komend jaar gaat de WasteBar in samenwerking met kunstenaar Angelina Kumar een kunstwerk creëren: het Peukenbos. Hiervoor wil zij zo’n 500.000 sigarettenfilters gebruiken. Het kunstwerk komt in het Stadskantoor in Utrecht en hopelijk op veel meer publieke plaatsen door heel Nederland. Om zo aandacht te vragen voor de vervuilende effecten van filters. Meer over De WasteBar: https://wastebar.nl/

Filters…plastic?
In de winkelcentra zijn veel peuken geraapt. Op zo’n regenachtige zaterdag waren de meeste Veghelaren op pad voor de wekelijkse boodschappen. Er was minder belangstelling voor een gesprekje over peuken. Wel hebben we meer uitleg gegeven over de Helemaal Groen-app. Met geïnteresserden werd een gesprek aangeknoopt, immers niet alle rokers zijn zich ervan bewust dat de meeste moderne filters uit plastic bestaan. Celluloseacetaat om precies te zijn. Dit vergaat niet maar valt in microplastics uiteen. Daar komt nog bij dat de tabaksresten vol zitten met gifstoffen. Zo vervuilt iedere zwerffilter onze waterwegen, grondwater en natuur. Omdat veel mensen helemaal niet weten dat filters van plastic zijn, worden ze vaak achteloos op straat gegooid. Zo vertelde een jonge roker dat hij bewust de peuken goed opruimt, belangrijk om te weten: ze horen bij het rest-afval. Peuken zijn zogenaamde SUPs: Single Used Plastic, ze kunnen NIET gerecycled worden.
Meer lezen over peuken in het milieu: www.plasticpeukencollectief.nl/waarom/

Waar laat jij jouw peuk? Lees ‘onze’ tip!
Andere rokers waarmee we gesproken hebben, zorgden in het algemeen dat hun peuk in de prullenbak terecht komt. Op deze dag hoorden we ook nog een mooie TIP voor de rokers: wees voorbereid dat er niet altijd een afvalbak beschikbaar is, zorg daarom zelf voor een MINI-asbak door een metalen blikje (bijvoorbeeld van snoepjes/mintjes) voortaan te gebruiken om de peuk tijdelijk in op te bergen. Dan kun je het blikje thuis leegmaken en bij een volgende wandeling / uitstapje opnieuw gebruiken. Het past vast en zeker in uw jaszak of handtas.

Zappers, vaak wekelijks op pad en ook innovatief
De zwerf-afval-pakkers zetten zich graag in voor een fijne, schone omgeving. Deze keer was er extra aandacht voor de peuken, maar er is ook veel ander zwerfafval. Veel vrijwilligers zien tijdens een wandeling met de hond, of de fietstocht naar hun werk nogal veel blikjes, snoepwikkels en fastfood-bakjes. Dat is vaak de aanleiding om te gaan zappen. Op 1 juli kwamen de zappers compleet met afvalzak en grijper bij het wijkgebouw De Magneet. En heel bijzonder: ze hadden een extra bakje (oud conservenblik) om de peuken in te verzamelen.

De Plastic PeukMeuk challenge is een initiatief van het Plastic Peuken Collectief (een samenwerkingsverband van meer dan 60 organisaties). Ze zijn al sinds 2018 bezig aandacht te vragen voor dit compleet genegeerde stukje plasticvervuiling. Dit is het vierde jaar dat ze de campagne Plastic PeukMeuk organiseren, zie ook www.plasticpeukencollectief. Dit collectief verwerkte in 2020 de data (zoals aantallen, locaties) van de inzamelacties in een rapport en heeft dat naar de Tweede Kamer werd gestuurd. Het totaal aantal opgehaalde peuken in Nederland zal binnenkort door dit collectief bekend gemaakt worden.

Dubakki door Veghel: aantal peuken per locatie
Met de Dubakki, elektrische bakfiets van de gemeente, gingen we naar de verschillende locaties. In de bak veel opruim materiaal + ruimte om de peuken (en ander zwerfafval) te vervoeren. Gelukkig is deze bakfiets ook een goed mobiel informatie-bord.
Deze editie werden er de volgende aantallen peuken uit onze leefomgeving verwijderd.
Industrieterrein De Dubbelen: 813
Rondom De Magneet Veghel / doorgaande weg De Leest: 324
Rondom supermarkt Jan Linders: 544
Stoep voor bibliotheek + hoek Parklaan-Hoogstraat: 487